آلودگی امان خوزستانی‌ها را برید

برف، باران، آلودگی و گردوغبار بر ایران سایه افکنده‌اند. آن چنان که برخی شهرها با تعطیلی مدارس روبه‌روست و در برخی شهرها نیز هموطنان به سختی نفس می‌کشند. روز گذشته قائم‌مقام معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از مراجعه 137 نفر به مراکز درمانی تابعه این دانشگاه در سطح استان به دلیل مشکلات تنفسی طی وقوع گردوغبار خبر داد. خجسته حسینی‌نژاد اظهار کرد: از این تعداد 9 نفر در بخش‌های بیمارستانی و 70 نفر در بخش اورژانس بیمارستان‌ها بستری و 58 نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند. به گزارش ایسنا، حسینی‌نژاد با اشاره به وقوع پدیده گردوغبار و بارندگی به‌طور همزمان در برخی شهرها، بیان کرد: این وضعیت فعلی هوا نیز خوب و مطلوب نیست. در زمان وقوع آخرین پدیده قبل از 29 دی‌ به دلیل درایت و هشیاری شهروندان آمار مراجعات تنفسی به مراکز درمانی کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت و امیدواریم اکنون نیز این آمار کاهش یابد.
امدادرسانی به مسافران در راه مانده
معاون عملیات سازمان امدادونجات از وقوع برف و کولاک در ۱۱ استان کشور خبر داد و گفت: حدود دو‌هزار مسافر در راه مانده به دلیل این حادثه امدادرسانی شده‌اند. شاهین فتحی در ارتباط با وقوع برف و کولاک طی 48 ساعت گذشته در کشور اظهار کرد: استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اصفهان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، زنجان، سمنان، کردستان، گلستان و لرستان در این مدت متاثر از برف و کولاک شده‌اند. او با اشاره به امدادرسانی در 46 محور مواصلاتی به فارس گفت: رهاسازی ١6٩ دستگاه خودرو گرفتار در برف نیز توسط ٣٧ تیم عملیاتی صورت گرفته است.
آلودگی و گردوغبار در اهواز


مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان گفت: میزان غلظت گردوغبار در هوای سوسنگرد بیش از 66 برابر حد مجاز است. شهریار عسکری اظهار کرد: در پی وقوع پدیده گرد و غبار در استان، بر اساس آخرین اندازه‌گیری‌ها تا ساعت 11 صبح دیروز میزان ذرات ریزگرد در هوای سوسنگرد 10000 میکروگرم بر مترمکعب بوده است. به گزارش ایسنا، او افزود: با توجه به اینکه میزان حد مجاز آلاینده‌ها در هوا 150 میکروگرم بر مترمکعب است، اکنون غلظت گرد و غبار در سوسنگرد بیش از 66 برابر حد مجاز است.
تعطیلی مدارس به دلیل گردوغبار
رئیس روابط عمومی آموزش‌وپرورش استان کرمانشاه از تعطیلی مدارس ابتدایی گروه بعدازظهر جوانرود طی دیروز خبر داد. حسین پارساپور تصریح کرد: به دلیل استمرار گرد و غبار در جو منطقه مدارس ابتدایی گروه بعدازظهر جوانرود تعطیل شد. لازم به ذکر است، به دلیل بروز گرد و غبار، مدارس گروه صبح قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب و بعد ازظهر سرپل‌ذهاب دیروز تعطیل شد. روز گذشته مرکز هماهنگی، کنترل و کاهش آلودگی هوای استان ایلام اعلام کرد: مدارس شیفت بعدازظهر این استان تعطیل شد. بنابر اطلاعیه مرکز هماهنگی، کنترل و کاهش آلودگی هوای استان به دلیل افزایش گردوغبار در استان دیروز شنبه مورخ ۹۶/۱۰/۳۰ مهد کودک‌ها و مدارس در شیفت عصر در استان تعطیل اعلام شد.
آلودگی هوا برخی مدارس را تعطیل کرد
مدیرروابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش کردستان گفت: مدارس تمامی مقاطع شیفت بعدازظهر سنندج دیروز به دلیل تداوم آلودگی هوا و روند افزایش غلظت ذرات معلق هوا تعطیل است. علیرضا منتشلو افزود: علاوه بر مدارس سطح سنندج تمامی مدارس منطقه کلاترزان از توابع این شهرستان هم به دلیل مذکور در شیفت بعدازظهر تعطیل است. همچنین به دلیل آلودگی هوا مدارس پلدختر و معمولان تعطیل هستند. همزمان نعمت‌ا... دستیاری، فرماندار پلدختر با اشاره به آلودگی ۱۰ برابر حد مجاز هوای شهرستان پلدختر گفت: به همین دلیل و با تصمیم دستگاه‌های ذی‌ربط مدارس پلدختر و معمولان در همه مقاطع تحصیلی در دو نوبت صبح و عصر طی دیروز تعطیل شدند.
تعطیلی مدارس با بارش برف
بارش برف و برودت هوا مدارس برخی از مناطق و شهرستان‌های لرستان را به تعطیلی کشاند. از سوی دیگر، بر اساس اعلام اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی مدارس برخی شهرستان‌های استان، دیروز به علت بارش برف تعطیل شده و در برخی از دیگر شهرستان‌ها نیز با تاخیر دایر شد. روز گذشته رهبر طوماری، مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان زنجان از تعطیلی مدارس مقاطع ابتدایی این استان طی دیروز به دلیل بارش برف و برودت هوا خبر داد. به گزارش مهر، از سوی دیگر مدارس برخی مناطق استان همدان به علت بارش برف، برودت هوا و لغزندگی سطح معابر و جاده‌ها طی دیروز در نوبت صبح تعطیل شد.
تاخیر بارش در سال جاری
«اگر امسال را در نظر بگیریم در بارش‌ها تاخیر داریم. ایران در کمربند کم‌آبی واقع شده و میانگین درازمدت بارندگی در طول سال 220 میلیمتر است که این میزان با توجه به‌میانگین 800 میلیمتر جهان خیلی کم است. در واقع دو سوم کشور ما با تن آبی مواجه است، به جز استان‌های شمالی که بارندگی بین 800 تا‌هزار میلیمتر است، در مابقی مناطق نیز میزان بارندگی به 200 تا 300 میلیمتر می‌رسد. همچنین در دامنه‌های زاگرس هم میزان بارندگی حدود 400 تا 600 میلیمتر است. بنابراین کلا خشکسالی برای ایران مساله جدیدی نیست. اگر کشوری بودیم که میانگین بارندگی 800 میلیمتر بود و اکنون باران نمی‌آمد، جای نگرانی داشت.» اینها را محمدرضا فاطمی، یک کارشناس محیط‌زیست به «آرمان» می‌‌گوید. او می‌افزاید: ما از همان ابتدا برنامه‌ریزی در جهت مصرف بهینه آب نداشتیم. در واقع تمام برنامه‌ها برای مصرف بوده نه مدیریت مصرف. از سوی دیگر، رشد دو برابری جمعیت در سال‌های گذشته، فقدان برنامه درازمدت، بی‌اعتنایی برنامه‌ریزان و دست‌اندرکاران به استفاده بهینه از آب موجب شده که دچار بحران آب شویم. فاطمی ادامه می‌دهد: شاید 15 تا 20‌درصد آن متوجه خود برنامه‌ریزان است که هیچ‌وقت در این راستا مساله را بررسی نکرده‌اند. مقصر اصلی خودمان هستیم. او بیان می‌کند: در مورد امسال از همان ابتدای سال پیش‌بینی می‌شد که امسال دو پدیده مهم آب و هوایی دنیا را تحت تاثیر قرار ‌دهند. پدیده النیونو که آب و هوای کره زمین را گرم‌تر می‌کند و موجب بارندگی زیاد در برخی جاها می‌شود. فاطمی اظهار می‌کند: در ایران هم پدیده النیونو هوا را گرم می‌کند، ولی میزان بارندگی را کم نمی‌کند. آن چنان که ممکن است میزان بارندگی بیشتر شود. او اضافه می‌کند: اما در پدیده آب و هوای کره زمین سرد می‌شود و در برخی جاها ایجاد بارندگی می‌کند و در برخی جاها نیز میزان بارندگی را کم می‌کند. این کارشناس محیط‌زیست عنوان می‌کند: ایران در خلال پدیده لانینو میزان بارندگی‌اش کمتر می‌شود، آن چنان که امسال پیش‌بینی شد مقیاس کلان آب و هوایی در ایران با تاخیر بارش رو به روست.